• Aanmelden zonder verwijsbrief
  • Kwaliteit, plezier & motivatie
  • Geen wachtlijst

Beleid

De pijlers van een behandeling binnen de Inspraak zijn Kwaliteit, Plezier en Motivatie.

Beleid

De pijlers van een behandeling binnen de Inspraak zijn Kwaliteit, Plezier en Motivatie. Dit geldt ook voor de online behandeling. Met name voor kinderen is het belangrijk dat ze zelf actief mee kunnen doen tijdens een online behandeling. Bij het programma Zoom is dit goed mogelijk. Door de muis te laten overnemen door de cliënt, een whiteboard te delen, een scherm te delen en/of om de beurt op het scherm te tekenen via de annotatiemogelijkheid van Zoom kan de cliënt net zo actief meedoen als bij een behandeling in de praktijk. Hierdoor blijft de kwaliteit van de behandeling gewaarborgd, is de behandeling voor de cliënt plezierig en blijft de cliënt gemotiveerd.

Vriendelijk in gebruik

Een belangrijk bijkomend voordeel van Zoom is dat het zeer vriendelijk is in gebruik. De cliënt kan voor deelname gebruik maken van een desktop, laptop, IMac, Macbook, smartphone/Iphone of tablet/Ipad. Op de smartphone/Iphone en tablet/Ipad kan de cliënt via de playstore/appstore de applicatie Zoom downloaden. We sturen de cliënt een e-mail met een link. Door te klikken op de link kan de cliënt deelnemen aan de behandeling.

Veiligheid van Zoom

Uit de media bereikten ons een aantal berichten waarbij de veiligheid van Zoom in twijfel werd getrokken. We hebben vervolgens veel tijd gestoken in het onderzoeken van applicaties die voldoen aan de formele beveiligingsnormen van een zorgverlenersapplicatie (NEN7510, NEN7512 en ISO27001). Helaas hebben we geen applicatie kunnen vinden die én voldoet aan deze veiligheidseisen én vergelijkbare functionaliteiten bezit als Zoom die ervoor zorgen dat we kwalitatief goede behandelingen kunnen bieden met voldoende interactie. Met Zoom kunnen we de beste kwaliteit van behandeling bieden. Mocht u nog een optie voor ons hebben, dan horen we het graag!

Natuurlijk is de privacy van onze cliënten en onszelf ook van groot belang. Daarom hebben we een inventarisatie gemaakt van alle veiligheidsproblemen van Zoom die uit de berichtgeving naar voren kwamen en per issue geanalyseerd of we voor dit probleem ook een oplossing konden vinden in de vorm van het instellen van een feature of het maken van een afspraak met de cliënt (Problemen en Oplossingen ZOOM). Gelukkig hebben we veel oplossingen kunnen vinden! Alleen het feit dat Zoom geen verantwoording aflegt over inzageverzoeken van overheden is iets waar wij geen invloed op hebben. We spreken daarom af om via Zoom geen privacygevoelige informatie te delen.

En nu?

Aangezien de meeste issues qua veiligheid van Zoom op te lossen zijn, blijven we Zoom gebruiken, maar wel onder het volgende Beleid en Afspraken. Daarnaast gaan we ook gebruik maken van GoogleMeet, een programma dat voldoet aan de formele beveiligingsnormen. Een belangrijke afspraak is dat er tijdens een behandeling van Zoom geen privacygevoelige informatie besproken wordt. Zoom gebruiken we echt alleen voor een behandeling waarin we werken aan een bepaald doel en waarbij het belangrijk is dat de cliënt actief mee kan doen. Voor het voeren van een intakegesprek of een adviesgesprek waarbij er veel persoonlijke informatie wordt uitgewisseld maken we gebruik van GoogleMeet. Op deze manier kunnen we zowel de privacy van de cliënt als de kwaliteit van de behandeling goed waarborgen.